Fietsen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu Fietsen in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu

Fietsen in Bangkok

21 Juli 2014 | Thailand, Bangkok

Gisteravond een cruise op de Chao Praya Rivier gemaakt. Een beperkt gropeje (9 personen) dus geen grote bus. met een mini busje laveren door het stadsverkeer is best wel een ervaring in Bangkok. Iedereen zou links moeten rijden, maar zeer onverwacht duiken er ook aan de andere kant van de bus mede weggebruikers op. Gelukkig was onze chauffeur een zeer gelovig man die een Boeddha beeldje achter de voorruit had staan, dus er kon ons niets gebeuren.
Rijkelijk vroeg bij de boot, maar dat ding vertrekt natuurlijk ook zonder ons op tijd, dus enige reserve in tijd was wel handig. Een prachtige tocht over de donkere rivier, met muziek, dans en uiteraard diner. je ziet dezelfde stad in een keer heel anders, dus opnieuw foto's gemaakt. Ik kan die overigens nog steeds niet uploaden, dus jullie zullen daar nog even op moeten wachten.

Vanmorgen stond ere een fietstocht in en rond Bangkok op het programma. die zou ongeveer 4 uur duren, dus Martin, onze gids, wilde gezien de temperatuur (rond de dertig graden)op tijd vertrekken. Uiteraard was iedereen het daarmee eens, maar dat dat zou betekenen dat we er om zes uur uit moesten was wel even slikken.
Na het ontbijt dus naar Co van Kessel, een Nederlander die fietsen in Bangkok populair gemaakt heeft. Samen met vier gidsen?begeleiders vertrokken we richting China Town. Stel je daar straatjes voor als op een drukke marktdag, met aan weerskanten kraampjes (ook eettentjes), waardoor er een gangpad an iets minder an een meter over blijft en dan ruim dertig fietsers die langs willen. Als je dat een half uurtje gedaan hebt, met wat soms zeer onverwachte stops omdat er ook brommers en bevoorrading langs komt, dan kun je je absoluut niet voorstellen dat de Thai je steeds voorrang geven, vriendelijk blijven lachen en vriendelijk "good morning" blijven roepen. Maar ze doen het toch. overigens rijd je dat toch over de markt met daarop de meest vreemde koopwaar. Varkenskoppen, levende vis, groenten, fruit en machine onderdelen.
Na het verlaten van de markt steken we de rivier over (ja toch wel met een bootje hoor), blijven de straatjes smal en heb je het idee dat je bij de mensen achterom aan het fietsen bent. Wat een armoede, maar ook als je achteraan fietst wordt je nog begroet met "high five", maar ook met waarschuwingen om op je hoofd te letten als het wat laag wordt (en dat gebeurt nogal eens).
Dan is het pauze. naar goed Nederlands gebruik met cola en chips. We gaan opnieuw bij een tempel kijken (zonder fiets) en daarna verder de rimboe in. Betonnen fietspaadjes van ongeveer een meter breed, met aan weerskanten water. Wel niet veel maar wel heel smerig, dus uitkijken, zeker met al die haakse bochten, bruggetjes en,jawel, tegenliggers. Te voet, met de fiets, maar vooral op brommers. Overal blijken er mensen te wonen, maar dat blijkt eerder uit de alom aanwezige electriciteitsdraden en her en der verspreide bouwseltjes, dan uit persoonlijke ontmoetingen.
We moeten weer naar een avondvoorstelling, dus even geduld voor het tweede deel van dit avontuur.

Sawadee krab.

• 21 Juli 2014 - 17:53

May En Thea:

echt geweldig, wat jullie weer allemaal meemaken. Die tempels, dat lijkt me prachtig. En dat fietsen, weer echt iets voor jullie.

• 21 Juli 2014 - 22:50

Rina:

Hoi Tiny en Rene,zo te lezen hebben jullie een geweldige reis, dat is wat anders dan door Zuna wandelen. Nu zullen mensen denken die dit bericht lezen, hu???Ja, ja, in het oosten van het land.Geniet, en veel plezier

• 22 Juli 2014 - 21:09

Jagath Moonen:

het ziet er allemaal prachtig uit. ik hoop dat jullie je goedvermaken gr jagath