Chiang Mai actief - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu Chiang Mai actief - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu

Chiang Mai actief

25 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Hallo allemaal,
Er zijn blijkbaar mensen die denken dat wij hier vooral eten!
Dat klopt misschien wel een beetje maar wij moeten dat wel soms verdienen hoor!
Om half zes of zes uur opstaan. Dan wel een uitgebreid ontbijt maar daarna ook uren wandelen door de jungle en ook nog bergop. Dat deden we dus gisteren. We gingen naar het Doi Inthanon National park. Doi betekent berg en de Soi Inthanon is de hoogste berg van Thailand, 2565 meter hoog. We gingen wel naar de top maar dat deden we niet wandelend. We liepen onder begeleiding van een stel parkrangers een uur of drie langs smalle paadjes omhoog. In het begin was er nog wat bewoning en rijstvelden maar later was het klimmen langs veel water met geregeld mooie watervallen want er ontspringen een aantal rivieren op de Doi Inthanon. Het was heel mooi en gevarieerd met prachtige planten. Dieren zagen we niet veel maar dat hield ook in dat we de beloofde bloedzuigers niet tegenkwamen en dat vond ik toch wel prettig. De watervallen waren fantastisch en ik vind het al weer jammer dat ik daar geen foto's van kan laten zien.
's Aonds hadden we een Kantoke diner. Dat is een diner in de traditionele Lanna-stijl. Je zit daarbij op de grond aan een laag tafeltje; alleen hebben ze daaronder voor de toeristen een gat gemaakt zodat die nog overeind komen als ze daar aan gezeten hebben. Die Thai zelf vouwen zich gewoon op en staan ook gracieus weer op als ze bevoorbeeld in een tempel een tijdje op de grond gezeten hebben met hun voeten onder zich. Want met de voeten vooruit mag niet dat is oneerbiedig.
Dansen kunnen ze ook zo gracieus met van die handbewegingen waarbij ze hun vingers ongeveer 45 graden naar achter buigen. Dat deden ze ook bij dat diner, een stuk of zes traditionele dansen in traditionele kleding. Ja en natuurlijk moet je bij een diner wel eten want dat hoort nu eenmaal zo en ik moet zeggen dat we er niets op tegen hadden al kregen we hier wel kleefrijst en dat moet je eigenlijk met je handen eten.

Vandaag gingen we weer fietsen en 's middags thais koken maar dat gaat Rene weer vertellen.

We blijven dus actief in Chiang Mai. Vandaag op de fiets door de rijstvelden. Ja, ook dit keer lekker vlak en op een fiets waarop je ook nog kon sturen, dus zonder mandje voorop. Dit keer scheen de zon. Een nieuwe uitdaging dus voor mijn speciaal aangeschaft belachelijk hoedje, maar ik was blij dat ik het vandaag op kon doen. Ik zal jullie besparen wat we allemaal gezien hebben onderweg, maar tempel, houtsnij werkplaats en schooltje moet genoeg zeggen. Daarnaast een werkplaats waar ze alvast voorbereiden op het hiernamaals. Schitterende doodskisten maken ze daar onder meer en dan te bedenken dat ze ook nog eens moeten reincarneren. Met alle fotostops erbij waren we toch een uur of vier onderweg. Opgehaald met een open truck waar we net met zijn tienen in pasten en waar je op een geweldige manier je hoofd kunt stoten als je niet uitkijkt (ik dus), maar waar gelukkig wel een klepje achterin dicht kon, want veiligheidsgordels had dat ding natuurlijk niet. Wel een chauffeur die wilde laten zien dat zijn trucje gemakkelijk 100 kon.
Uiteraard een (onvermijdelijke) lunch op het eindpunt. Voor de geinteresseerden: macaroni op zijn (beetje) Thais. Lekker met een biertje. Eigen schuld als je daar dan twee keer van opschept want's middags ging ik met Tiny, uiteraard onder deskundige begeleiding ook nog een Thaise kookcursus doen.
De rest van de groep koos voor het grootste deel voor de Jungle Flight en een paar mensen gingen lekker uitrusten in het hotel aan het zwembad.
Die kookcursus is weliswaar erg populair, maar vooral omdat er zowel 's morgens als 's avonds eers gezamenlijk spulletjes worden ingekocht op de markt. Helaas ging dat dus even aan ons voorbij. Wij kwamen immers net van de fietstocht (en de lunch) terug. Ook de belangstelling vanuit andere kanten viel een beetje tegen. De enige andere belangstellenden waren twee jongedames uit Londen die al back packend door Thailand enbuurlanden trokken. Niet alleen mooi, maar ook aardig, dus werd het best gezellig.
Ik heb loempiaatjes leren maken, masaman curry met kip, met daarbij kip met cashew noten. Tiny ging voor de glasvermicelli salade en daarna Pad Thai en Chiang Mai noodles.
Uiteraard alles zelf snijden en vijzelen bakken en afwerken. Een heel mooie ervaring, maar we hadden net zo goed de halve bus kunnen uitnodigen want opkrijgen was er niet bij. Elk gerecht was volgens mij al bedoeld voor twee personen en als als je er dan ook nog per persoon twee mag maken..... We hebben de recepten meegekregen, dus is er misschein nog eens een keer iets te regelen, zeker als we bekomen zijn van "een beetje spicy". Omdat een heleboel mensen een hele dag had geboekt was die op tijd klaar en kregen we met zijn vieren de nodige aandacht. met een geweldig resultaat.
Om vijf uur kwamen we terug in het hotel en besloten nog even te gaan zwemmen. Lekker een half uurtje in en aan het water en toen weer weggejaagd door een plensbui. Dus lekker terug naar onze kamer en naar jullie.
Vandaag hoeven we niet zo vroeg naar bed, want we hoeven morgen pas om half zeven op. We gaan nog eens proberen of er iets lukt met foto's en dan zien we jullie waarschijnlijk pas terug in Ciang Rai.

• 25 Juli 2014 - 19:52

Thea:

wat weer mooie verhalen. als jullie je zo uitsloven, 3 uur bergop en daags erna weer uren met de fiets kunnen we ons wel voorstellen dat je dan trek hebt. en rené, het stoten van je hoofd heeft zo te zien geen invloed gehad op je kookkunst.

• 27 Juli 2014 - 19:58

Ellie:

Volgens mij vergt deze reis wel veel energie dus dat eten is wel nodig
    Tiny bewaar de recepten goed zodat we na jullie reis een keer kunnen genieten van Thais eten.
    Geniet verder en de groetjes van de Ruiver