Poging tot een inhaalslag vanuit Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu Poging tot een inhaalslag vanuit Kanchanaburi - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu

Poging tot een inhaalslag vanuit Kanchanaburi

30 Juli 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Tja, we doen veel te veel! We houden het niet meer bij.
Volgens mij waren we gebleven bij zondag en toen waren we nog in Chiang Rai in het noorden. We gingen van daar uit naar de Gouden Driehoek, het vroegere opiumgebied bij het drielandenpunt van Thailand, Myanmar en Laos. We zouden daar gaan varen op de Mekong rivier maar eerst moesten we nog even schuilen voor zo'n echte tropische plensbui. Wat wil je het is tenslotte regentijd!
Maar we gingen toch nog toen het wat minder werd en de boot was gelukkig overdekt. De regering van Thailand heeft de opiumteelt voor een groot deel uitgebannen door de bergstammen die zich daar mee bezig hielden andere produkten te leren verbouwen en hun ontwikkeling te bevorderen. Er was zelfs een museum over de opiumteelt, heel modern opgezet en met op het eind een waarschuwingsstuk tegen verslaving. Daar was ook een thaise schoolklas en het wat leuk om te zien hoe die buiten op een terrasje hun lunch aten. In uniform, netjes in rijtjes met allemaal hetzelfde tempexbakje met iets dat op nassi leek, een flesje water en een stuk of drie rambutans.
's Middags gingen we nog bij een bergstam kijken, de Akha. Het was wel in het kader van zo'n ontwikkkelingsproject dus de modernisering was al duidelijk te zien in het dorp maar er waren ook nog mensen in klederdracht en ouderen in de traditionele huizen op palen.

Zo, nu "moeten" we weer eerst gaan eten. Misschien lukt het daarna nog om een stukje verder te vertellen.

• 30 Juli 2014 - 14:41

Peter :