Vanuit Chiang Mai dit keer - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu Vanuit Chiang Mai dit keer - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu

Vanuit Chiang Mai dit keer

23 Juli 2014 | Thailand, Chiang Mai

Nou, daar zijn we weer.
Afgelopen nacht waren we na een lange reisdag in Tak (spreek uit Taaak) en toen we daar aan kwamen was er alleen nog tijd voor eten en naar bed.
Maar we waren gebleven bij het fietsen in Bangkok. We eindigden Bij weer een tempel aan een van de klongs, de fietsen werden in de boten geladen en wij ook en zo ging het terug naar de oude stad. Lekker op het water bij de benauwde hitte die we hier hebben.
En lekker was het ook bij het zwembad toen we na de lunch in de stad terug gingen naar het hotel.Waarna we jullie verder op de hoogte brachten van onze avonturen totdat we weg moesten, weet je nog?
De show waar we toen naar toe gingen was fantastisch met weer eten vooraf natuurlijk. Ze heette Siam Niramiet en het was een folkloristische show met heel veel acteurs, prachtige decors en lichteffecten. Het eindigde met iets wat ik nog het meest vond lijken op de Droomvlucht van de Efteling live en er deden zelfs olifanten mee.

Gisteren was onze eerste reisdag. We gingen vanuit Bangkok naar het noorden en waren de hele dag onderweg. En wie denkt dat dat saai is; vergeet het maar! Eerst 'mag' je al om 6.00u opstaan en drie kwartier later je koffers op de gang te hebben staan. En weer drie kwartier later vertrekken. We gingen richting Ayutthaya een van de vroegere hoofdsteden van Thailand maar voordat we daar waren bekeken we eerst nog het zomerpaleis van de koning. In dit optrekje mogen mensen als onze koningin Beatrix logeren als ze op bezoek komen.
In Ayutthaya bezochten we eerst de Wat Phra Mongkhon met de grootste zittende boedha van Thailand. (een Wat is een tempelcomplex; ik weet niet of we dat al gezegd hadden) De mensen offerden daar doeken die ze kochten bij de tempel en op een soort dienblaadje mee kregen. Als er genoeg mensen met een doek klaar zaten werd er een gebed gezegd en intussen werden de doeken een voor een omhoog gegooid naar een stel mannen die in de schoot van de boedha stonden. Die bonden de doeken dan weer aan een touw waarmee ze over de schouder van het beeld werden getrokken. Voordat de meterslange reep oranje stof helemaal omhoog gehesen werd legde men het uiteinde nog over het hoofd. De volgende Wat was een ruine want Ayutthaya is verwoest door de Birmezen en de ruines liggen er allemaal nog. Deze Wat Mahathat was indrukwekkend maar het was er ook erg heet. En dan zijn we altijd blij als we in de bus met airco kunnen waar ons busmeisje Fay ons opwacht met verfrissingsdoekjes en flesjes water of ander drinken als we dat willen.
Even rijden en toen gingen we al weer lunchen in een heel mooi resort waar je zo zou willen blijven maar dat zat er voor ons helaas niet in. Als iemand nog een relaxed vakantieadresje in Thailand zoekt ik heb een foldertje!
Toen reden we verder de hele middag door met alleen een koffiestop en waren tegen de avond in Tak. Weer een mooi hotel met een welkomsdrankje, een enorme kamer met een bed waarin je naar elkaar kunt zwaaien en een lekker diner.

En dan vanmorgen weer verder. Maar dat wil Rene graag vertellen.

Ja, weer een reisdag dit keer en nu helpen zelfs dropjes niet meer bij Martin. De bus mag niet zo snel als vroeger, maar de afstanden blijven even groot, dus laat FOX zich van zijn beste kant zien en levert zomaar een uur extra vakantie. We mochten al om half zes op, zodat we in ieder geval de koffers op tijd in de bus hadden. Helaas niet alleen een korte, maar ook een slechte nachtrust voor de meesten, maar het programma van vandaag maakt veel goed. Lekker een paar uur in de bus om de nachtrust in te halen en tegen kwart voor tien een stop in Lampang, voor een bezoek aan Motala en lotgenoten. Motala's ongeluk (hij stapte op een landmijn en verloor een stuk van een voorpoot) was de aanleiding voor het oprichten van een olifantenopvang.
Daarna verder naar een lokale markt met uiteraard een aantal "specialiteiten" die we mochten proeven. Aan waterkevers en al te verse kikkerbillen( door elkaar wriemelend met acht paar verpakt in een plastic zakje met een stukje bamboe voor de beluchting) hebben we ons niet gewaagd. ook niet aan zijderupsen en dergelijke, maar grote sprinkhanen en gefrituurde bamboewormen aten een aantal dapperen wel.
Na de onvermijdelijke lunch (een echte natuurlijk) reden we door naar de Doi Suthep tempel. Een kleine aanpassing in het programma, maar het was de moeite. Morgen zouden we minstens een prachtige waterval gaan bekijken, maar die haalt het vast niet bij datgenen wat hier in een keer van de ruim driehonderd treden tellende opgang naar de tempel af kwam stromen. Inderdaad, het regende even. Nou ja regen, een echte tropische plensbui, maar ach, je moet in zo'n tempel toch je schoenen uit, dus natte voeten is niet zo erg. Maar of mijn schoenen ooit nog droog worden???
Ook ons hotel in Chiang Mai is prachtig. We zijn er weliswaar nog maar pas, maar we hoefden vandaag niet zo nodig veel te eten Of dat aan de wormen van vanmiddag ligt? Heel veel mensen wilden een Thaise massage meemaken, dus hebben wij het rustig aan gedaan met een eenvoudig maaltje op de kamer en daarna een bezoek aan de nachtmarkt. Ook heel leuk om te doen. Slenteren tussen honderden winkeltjes en kraampjes waar werkelijk alles te koop liijkt. Helaas konden we daar niet zo heel erg lang blijven, want we wilden jullie niet al te ongerust maken door te lang weg te blijven.
Morgen mogen we uitslapen en hoeven we pas om half zeven op voor een dag wandelen, maar dat horen jullie de volgende keer.

Rene

• 24 Juli 2014 - 14:25

Thea En May:

jullie zien weer ontzettend veel en zo het lijkt heel mooie dingen. Maar ons lijkt het meer een groot eetfestijn. Maar we zullen het vast mis hebben.