Vervolg van het verhaal - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu Vervolg van het verhaal - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu

Vervolg van het verhaal

31 Juli 2014 | Thailand, Hua Hin

Nou, het lukte dus niet meer gisteren met het internet. Voor het eten wel en erna niet. Wie het snapt mag het zeggen.
We zijn nu in Hua Hin zoals jullie gezien hebben en hier in de lobby lijkt het wel te lukken.

Maandag was een reisdag maar denk nou niet dat we dan alleen maar in de bus zitten. We reisden van Chiang Rai naar Sukhothai dat was een heel eind maar we hadden een mooie koffiestop bij Phayao aan een meer. We bekeken een familiebedrijfje waar ze stoffen indigo verven en we hadden uiteraard weer een lekkere lunch. Het was een nieuw restaurant voor deze reis dus we moesten uitgebreid worden gefotografeerd door de eigenaresse om op faceboek te worden gezet.
Aan het eind van de middag waren we in Sukhothai waar we eerst de ruines gingen bekijken. Sukhothai is namelijk een oude koningstad die verlaten en vervallen is maar er is een heel groot gebied met ruines daarvan en ook tussen de gewone bebouwing van de stad staat ook nog zo hier en daar de rest van een oude tempel of zo. Er werden dus fietsen gehuurd om het belangrijkste stuk te bekijken. Nou dat waren me de fietsen wel! uit veiligheidsoverwegingen had ik maar een fiets genomen waarbij ik met mijn voeten aan de grond kon maar nu had ik ook een soort kinderfietsje dat ook nog doortrapte. Maar goed, veel fietsten we toch niet want we moesten overal stoppen om te kijken en foto 's te maken.
We hadden in Sukhothai weer een prachtig resort, wel iets buiten de stad maar het was er volgens mij tegelijkertijd een soort cultureel centrum dus zededen 's avonds tradiionele dansen bij het diner, er werd, voor een deel, traditioneel gekookt in de buitenlucht en slingers geregen van bloemen. Dat doen ze hier heel veel om te offeren in de tempel of om op te hangen in bijvoorbeeld je auto omdat het geluk brengt.

De volgende morgen kwamen er zelfs monnikken langs met hun bedelnap waarin dan hun eten voor die dag gedaan werd. Dat wordt hier nog veel gedaan maar wij hadden het nog niet gezien omdat ze vroeg komen en niet zo vaak bij hotels volgens mij. Maar we waren weer vroeg op omdat we weer verder reisden en hier gebeurde het nog traditioneel.
Deze reisdag was het lunchadres het mooiste tot nu toe. Een prachtige tuin met hele mooie bloemen en planten en water en daarin open paviljoentjes waarin je kon eten.
We reden door tot Kanchanaburi. Dat is de plaats van de echte brug over de river Kwai. De gelijknamige film is opgenomen in Sri Lanka maar hier ligt de echte brug aan de beruchte Birmaspoorlijn. We bezochten ook het museum waar de geschiedenis van die spoorlijn verteld wordt en het kerkhof waar een aantal van de krijgsgevangenen (ook Nederlanders ) lagen. Het was indrukwekkend!
En dan gingen wij weer naar zo'n prachtig resort, in de jungle dit keer met een enorm zwembad. Het lag aan de Kwai rivier en er was zelfs compleet ingericht tentenkamp waar je kon verblijven. Maar wij kozen toch maar voor de huisjes want zelfs daar zaten af en toe gekkootjes en grote kevers binnen en zeker in de buiten douche die er bij ieder huisje was.

In Kanchanaburi bleven we twee nachten dus we gingen gisteren van daar uit naar de Hell Fire pass en de Erawan watervallen.
De Hell Fire Pass was ook weer een gedeelte van de Birma spoorlijn; een kloof in de rotsen waar de trein door heen moest rijden en die door de krijgsgevangenen grotendeels met hamer en beitel werd uitgekapt. Je kreeg er een audioguide bij met verhalen over de geschiedenis en verhalen van overlevende. Hierdoor ging het verhaal nog meer leven en doordat je het al heet had als je er alleen maar door heen liep kon je je een beetje een voorstelling maken van hoe het geweest moet zijn om daar zulk zwaar werk te doen. Daardoor was het nog indrukwekkender dan het museum en het kerkhof van de dag ervoor.
's Middag daarentegen was weer pure ontspanning al was het ook heet oml helemaal naar boven te klimmen naar de 7e waterva. Lang niet iedereen deed dat dan ook want bij iedere waterval waren ook nog prachtige blauwe poeltjes waar je kon zwemmen. En..... die poeltjes waren een soort natuurlijke fish spa. Als je stil bleef zitten kwamen er allerlei vissen aan je kanbbelen en niet alleen van die kleintjes. De grootsten waren wel 50 cm. Het gegil was dan ook niet van de lucht. René waagde zich er al helemaal niet in en ik had later een plekje ontdekt waar het water snel over een stel dikke keien stroomde en daar kwamen ze niet maar kon je wel lekker in het water liggen afkoelen. Ik had mijn zwemspullen tenslotte niet voor niets mee genomen. Tussendor klommen we wel nog tot voorbij de 4e waterval maar dat vonden we allebei wel genoeg.
Gelukkig waren we redelijk op tijd terug zodat we ook nog een paar uurtjes van het prachtige zwembad op het resort konden genieten.

Vandaag zijn we van Kanchanaburi naar Hua Hin gereden. Dit was niet zo ver als de vorige twee reisdagen dus we waren er wat eerder maar onderweg hebben we ook nog twee markten en een tempel bekeken.
De eerste was de drijvende markt van Damnoen Saduak, Heel apart, een markt op bootjes! We gingen er al op boten naar toe door de smalle khlongs en bij de echte markt stapten we uit en bekeken het spul vanaf de wal en vanaf bruggetjes want daar was geen doorkomen aan. Ze verkochten vooral eten, van fruit tot complete maaltijden en langs de kant warens stalletjes met eten en souveniers.
De tweede markt, waar we daarna naar toe gingen was een treinmarkt. D.w.z. dat de markt compleet op de spoortlein gebouwd was, je kon er nog net tussendoorlopen (over de rails) en er kwam toch echt nog een paar keer per dag een trein. Dan konden de luifels opgeklapt worden en de uitstalrekken naar achteren geschoven en kon de trien er met een rustig vaartje tussendoor. Bij de brug over de river Kwai ging dat trouwens ook zo. Ook daar reed nog een paar keer per dag een trein maar je mocht gewoon lop de brug lopen en er waren uitwijkplaatsen voor als er een trein kwam.
De tempel waar we vandaag naar toe gingen was ook een verhaal apart. Er waren een heleboel boedhabeelden in een rots en een heleboel makaken buiten. En die makaken waren met recht brutale apen. We moesten onze schoenen uit in de tempel maar wel meenemen want anders gingen ze er misschien mee vandoor. Ze hadden een grote vijver bij de tempel waar ze vanaf een boomtak indoken en zwommen en af en toe waren ze best agressief. Maar gelukkig was er dan een mevrouwtjes met een lange stok en als dat niet hielp een katapult. En dat was nodig ook want hoewel onze chauffeur en zijn vrouw en de lokale gids goed opletten slaagde een grote makaak erin om een beker icekoffie weg te grissen vooraan uit de bus en die ging hij buiten zitten opdrinken nadat hij eerst verbaasd gekeken had dat er iets uitliep toen die omviel.
Na de lunch reden we nog een dik uur door en toen waren we in het Napalai hotel in Hua Hin. We hebben hier een zwembad en een strand dus ik denk dat we nu maar eens een duik gaan nemen.

• 31 Juli 2014 - 12:28

Thea:

hallo lieverds. buitengewoon geweldig wat jullie allemaal te zien krijgen en meemaken. Doordat jullie zo gedetailleerd schrijven is het net of wij het ook een beetje meemaken. Al kunnen we het ons natuurlijk niet helemaal voorstellen. Zoveel moois, maar ook indrukwekkende dingen. Maar goed, dat ze die niet verborgen houden voor de toeristen.