Sukhothai, Tempelruines en een prachtig resort - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu Sukhothai, Tempelruines en een prachtig resort - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van rentopreis - WaarBenJij.nu

Sukhothai, Tempelruines en een prachtig resort

28 Juli 2014 | Thailand, Sukhothai

We zijn op dit moment in Sukhothai, maar jullie hebben ons een paar dagen moeten missen, dus ik begin in Chiang Mai.

Zaterdag zijn we vertrokken uit Chiang Mai. Ik durf niet meer te vertellen hoe laat we op moesten, maar de bus vertrok om half acht richting Chiang Rai. Een reisdag dus,met allerlei kleine excursies.
Allereerst een zijdefabriekje met uiteraard prachtig materiaal, maar de parasolfabriek me de bijpassende schilderkunbstenaars was wel een hoogtepunt. Ik weet niet of er veel parasols gekocht zijn,aar geschilderd is er wel. Op bijna alles.Telefoonhoesjes zijn favoriet,aar ook cameratassen, schoenen en zelfs een zonnebril (montuur uiteraard) moesten er aan geloven en Bert heeft nu zelfs een broek met een olifantje. In no time een prachtig product.
Even met de voetjes in een warmwaterbron (pas op want in die andere kookt de plaatselijke bevolking zijn eitjes!!) met een kopje koffie. Overigens ook wel een avontuur op zich dat koffie bestellen onderweg. De mensen vinden het uiteraard onvoorstelbaar dat we warme koffie willen, tellen is lastig en twee koffie en een cappuccino kan hier van alles worden.
Na deunch naar de Wat Rong Khun. een heel aparte tempel, al was het alleen maar doordat hij helemaal in het wit is uitgevoerd. Ontworpen en gebouwd door een zeer artistieke professor en zijn studenten. En daarna het laatste stukje naar Chiang Rai. Geen hotel maar een resort met allemaal losse huisjes. Even verkennen dus en daarna eten in de stad. Met z' n allen twee aan twee in die tuk tuks door de regen naar de stad. Ook een belevenis op zich, zeker de terugreis. Helaas headden we onze verkenning van het park wat effectiever moeten doen. We waren even de weg kwijt, maar na een kwartiertje en wat natte voeten vonden we gelukkig ons eigen huisje. Uitslapen tot zeven uur maar liefst.
Vandaag staat de Gouden Driehoek op het programma, maar vooral regen. Een natte ochtend, waardoor we zelfs de geplande boottocht over de Mekong een uurtje uitstellen, hetgeen voor de plaatselijke middenstand wel werd gewaardeerd. Daarna het opium museum. Eerder doorkruisen dan bekijken, maar ook op deze manier voor ons best indrukwekkend.
Rijstvelden, lunch (thuis zouden we dat een uitgebreid diner noemen), de bus en daarna lekker hobbelen in een (bijna) open pick up, die ons naar een dorpje van de Akha stam bracht. Mensen die nog heel lang hun traditionele cultuur hebben behouden, maar nu zo langzamerhand de beschaving in worden geleid. Dat resulteert dan in een soort miniatuur openlucht museum, maar geeft wel aan wat er aan vooruitgang te boeken is. Door de intussen opnieuw neervallende regen terug naar de bus, even opfrissen en uit gewoonte maar weer eten. Zo langzamerhand wil ik alleen daarom wel Thai worden. Die eten minstens twee keer per dag warm en vijf maaltijden per dag...... Dat wordt gedwongen afvallen nadat we terug zijn. Er was geen computer om jullie te schrijven, dus we konden alleen even op de app kijken en daarna weer naar bed. Morgen is er weer een reisdag en dus wordt het vroeg op.

En dat is vandaag ook zo. Dus die tempelruines en dat resort houden jullie tegoed.

Tot een volgende keer.