Luoyang en verder - Reisverslag uit Xi'an, China van rentopreis - WaarBenJij.nu Luoyang en verder - Reisverslag uit Xi'an, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

Luoyang en verder

Door: Tiny en Rene

13 Juli 2012 | China, Xi'an

Hallo allemaal,
Daar zijn we weer. Wat een leuke reacties allemaal!!! Nu weten we zeker dat er een aantal mensen willen meegenieten.

Ja, die nachttrein was een avontuur. Ik heb ooit wel eens gedroomd van de Transsiberie-expres maar ik denk dat ik daar toch maar van af zie. Al kan ik wel best slapen in een trein zoals ik al gedacht had. Maar ik was toch wel blij dat we nog even konden douchen nadat we in ons hotel in Luoyang waren aangekomen en daar een heerlijk ontbijtje hadden gekregen. Daarna gingen we naar de Shaolin-tempel; de bakermat van de Kungfu. Zoals ik al gezegd had ben ik daar niet zo'n fan van hoewel ik nu ontdekt heb dat er ook zo iets bestaat als soft-kungfu en dat bevalt me al beter. Maar de show die ze er weggaven was aan mij niet besteed en mijn ogen vielen er zelfs af en toe bij dicht. Het tempelcomplex zelf was wel heel mooi. Er hoorde een pagodebos bij een soort grafmonumenten voor de monnikken(?) van heel oud tot vrij recent. Er waren allerlei dingen op afgebeeld en op de laatste stond zelfs een auto en een mobiele telefoon.

En dat is wel typerend want er rijden hier een heleboel dure auto's rond en iedereen loopt met een telefoon aan zijn oor. Ook wordt er ontzettend veel gebouwd. Hele rijen flats worden in een keer uit de grond gestampt met soms tot wel veertig verdiepingen. Ons hotel in Luoyang had 23 verdiepingen.

Op de terugweg gingen we nog even in de oude stad van Luoyang kijken. Allemaal straatjes met marktjes en echte chinese winkeltjes met banieren i.p.v. uithangborden. En ze verkochten van alles wat je bij ons niet of niet meer ziet.

En daar in Luoyang konden we ons eerste chinese verslag schrijven al ging ook dat op z'n chinees. Eerst waren we er vlak voor 21.00u en ging het businesscentre om 21.00u dicht maar toen we een tijdje later vroegen bij de receptie deden die de deur weer voor ons open en zaten we daar een hele tijd. Volgens mij ligt het vooral aan of ze je verstaan of niet en vaak kun je daar niet goed achter komen.

Tja, die communicatie, daar heb ik nog een mooi verhaal over!
Gisteren gingen we naar de Longmen grotten in de buurt van Luoyang voordat we 's middags met de hogesnelheidstrein hier naar Xi'an kwamen. Langs de rivier zijn daar in de rotsen grotten uitgehouwen met daarin meer dan 100.000 grote en kleine beelden en beeldjes, meest boedha's. Aan het einde van de reeks grotten was een brug waar je naar de andere oever kon want daar waren ook nog grotten maar wij hadden afgesproken om aan dezelfde kant terug te lopen en ergens op een afgesproken punt te verzamelen. Maar wij hadden het idee dat vanaf die brug wel een mooi totaalplaatje van de grotten te maken was alleen daarvoor waren uitgangspoortjes. Met nog twee dames van de groep durfden we het wel aan om de controleurs die daar stonden te vragen of we even op die brug konden en dan terug. Het antwoord was oke en yes dus wij dachten dat zit wel snor. Na mooie foto's gemaakt te hebben wilden we terug. Eerst was het "one minute' en toen de andere mensen weg waren werd ons duidelijk gemaakt dat we niet door mochten. Op het plattegrondje op ons toegangskaartje wezen ze aan dat we maar langs de andere kant van de rivier terug moesten lopen en over de andere brug. Nou dan waren we dus nooit op tijd. Wij nog proberen van "You said yes", en "You said oke" maar niks hoor. Op een gegeven moment had ik er genoeg van en kroop gewoon onder het draaipoortje door. Niemand die me tegenhield en de andere drie zeiden dat die mannen zeer verbouwereerd stonden te kijken en toen zijn ze er ook maar onderdoor gekropen.
Dus als een Chinees Yes zegt weet je nog lang niet of dat ook ja is.

Verder zijn we gisteren nog met de hoge snelheidstrein hier naar Xi'an gekomen en hebben we toen hier nog de Moslimwijk bekeken en een dumplingdiner gehad. Wie wil weten wat dat is moet het maar even op zoeken want anders wordt mijn verhaal zo ontzettend lang.
En Rene wil graag nog vertellen wat we vandaag hebben gedaan en dan zijn we weer helemaal bij. (hebben jullie al gezien dat ik sommige leestekens nog niet kan vinden op chinese computers?)

Nou, nog even een verslagje van vandaag dan. Wat zou je in Xi'an
moeten gaan bekijken? Juist ja, het terracotta leger. Daar zijn we dus mooi niet mee begonnen. Laurens, onze gids had het geweldige idee om eerst maar een fietstochtje over de muren van Xi'an te maken. 's Morgens is het immers nog niet zo warm. Dat klopte ook, het was maar 38 graden en zonder wind dus goed te doen. Waar al dat water blijft dat we per dag naar binnen werken kun je je dan wel voorstellen. Maar wel weer schitterend. 13 kilometer alleen maar over de stadsmuur. Aan de ene kant de (resten van) de oude stad en aan de andere kant de nieuwbouw. Tiny heeft daar al wat over geschreven. Stel je een stadje voor met 8 miljoen inwoners, dat tussen nu en drie jaar wil doorgroeien naar 11 miljoen en daarnaast nog een aantal inwoners (de meeste dus) in een woning wil plaatsen waar ze meer als 10 vierkante meter per persoon ter beschikking hebben (met daarnaast nog verwarming en airco). Een flat wordt dan ook niet gebouwd, ze bouwen er gewoon 60 tegelijk en dan op twintig andere plekken ook nog zo'n setje.
Voor de lunch nog even naar een "staatsaangelegenheid", zo noemen ze hier zo'n winkel met enorm mooie dingen die nog op de originele manier gemaakt worden en dus (helaas) niet te betalen zijn.

's Middags dan toch het terracotta leger. Weer met een paar anderen. Mijn toegangskaartje had nummer 1.778.247.357. (uiteraard niet alleen vandaag!, maar je kunt je voorstellen dat het dringen is. Overigens hebben Chinezen nog nooit gehoord van op je beurt wachten. Ze gaan gewoon voorje staan, maar gelukkig kan zelfs ik er wel eens overheen kijken. Daar staat dan wel weer tegenover dat ze komen vragen of ze even met je op de foto mogen en ook gezellig een praatje met je komen maken als je boodschappen loopt te doen.
Drie enorme hallen met opgravingen van terracotta krijgers, paarden en andere dingen, daarnaast nog een museum, dus ook de middag kregen we wel vol

We zijn vanavond voor het eerst niet meegegaan dineren (voor een prijs van ongeveer 8 euro hoef je dat niet te laten en ook onze magen waren nog prima in orde. We wilden jullie gewoon weer eens laten weten hoe het gaat. Intussen is het weer tijd om even af te spoelen en het bed op te zoeken. Morgen mogen we uitslapen en hoeven we pas om zeven uur op. Koffers pakken en vliegen naar Wuhan. Maar eerst nog even naar de Minggraven.
Daarna met de bus naar Yichang waar we inschepen voor een driedaagse cruise. Het kan dus zijn dat jullie ons even moeten missen, maar we blijven aan jullie denken. Geniet van het weer in Nederland, bijna veertig graden is ook niet alles moet je maar denken.

Rene en Tiny

• 13 Juli 2012 - 13:48

May En Thea:

wat weer allemaal prachtige dingen hebben jullie gezien en meegemaakt. vooral dat poortje, maakte op mij veel indruk. zo zie je maar, als je doet of je gek bent, kom je een heel stuk verder. en die temperatuur....dat is jammer, schijnbaar is het nergens geen gewoon weer meer. groetjes, m.en t.

• 13 Juli 2012 - 13:58

Peter En Annie :

Wederom een schitterend verhaal. Blijf vooral naar ons schrijven. Wij genieten intens ....
    Trouwens, dat water wat jullie bij 38 graden drinken ..... Volgens mij verdampt dat, verzamelt zich en komt als regenwolk boven Nederland, nou ja, de rest is niet moeilijk om te raden. Groetjes, veel plezier en tot jullie volgende belevenissen.

• 13 Juli 2012 - 18:05

Truus Van Gestel :

Maar wat een belevenissen!!!! Ongelofelijk!! Alleen de temperatuur is voor mij een beetje te hoog!! Zo zjweite!! Maar wat hebben jullie al veel gezien. Super! Geniet er maar van! Ik ben benieuwd naar jullie belevenissen. Veel plezier. Groet Truus en Henk oet Blierick

• 13 Juli 2012 - 21:27

Ellie:

Eindelijk heb ik de site waar jullie reisverslag op staat van Mia gekregen.Nu kan ik jullie volgen.Jullie hebben al heel wat meegemaakt. Tiny ik zie het al voor me hoe jij heel brutaal door dat poortje kruipt.Geniet van jullie reis en ik blijf jullie volgen

• 14 Juli 2012 - 12:25

Ruud En Kirsten:

Prachtig om jullie verhalen te lezen. Veel herkenbare dingen. Chinezen durven geen nee te zeggen dus ja betekent inderdaad ook vaak nee. Geniet nog van dit mooie land en houd de camera altijd in de aanslag.

Groetjes,

Ruud en Kirsten

• 14 Juli 2012 - 12:50

Marlies En Cor:

Hele uitvoerige en mooie verslagen. Jullie lijken in ieder geval volop te genieten. Wensen jullie nog hele mooie dagen toe en geniet van al dat mooie wat jullie zullen zien.

• 15 Juli 2012 - 08:05

Yoram :

Hee ouders,
    ik ben blij dat jullie goed en wel zijn aangekomen en je zo te lezen prima vermaken. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers. We zijn trouwens donderdag naar de verloskundige geweest en baby2 maakt het goed.
    Geniet van de rest van jullie dagen daar en maak niet te veel foto's ;)

Groetjes Yoram en Kristel en Chloé natuurlijk

• 15 Juli 2012 - 09:16

David En Eefje:

Hihi, we zien je al helemaal eigenwijs kijken! Maar goed dat het geen douanebeambten waren.... René heeft toch wel een foto gemaakt hè?

• 15 Juli 2012 - 18:29

Annemie:

VAkantie in duidelijk Chinees tempo. Gelukkig kunnen jullie daarna in Nederland uitrusten. Vooral met ons weer dat zeer geschikt is om bij te slapen.
    Geniet maar, wij genieten van de verhalen.
    C&A

• 17 Juli 2012 - 15:12

May En Thea:

daag same, we willen rené van harte proficiat wensen met de 60e verjaardag. Nog veel gezonde jaren gewenst en een dikke knuffel.

• 17 Juli 2012 - 16:32

Annemie:

Alvast of alsnog proficiat. Nu zijn jullie eindelijk allebei 60.
    We drinken er de 18e eentje (of tweetje) op jullie gezondheid.
    C&A

• 18 Juli 2012 - 06:49

(d)Eef:

Ni hao Fuqin,

Zhùhè Tóng Nín de Shngrì!

Jíngji cóng Fàguó,

David hé Eefje