Een ander China - Reisverslag uit Dali, China van rentopreis - WaarBenJij.nu Een ander China - Reisverslag uit Dali, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

Een ander China

Door: Tiny en Rene

20 Juli 2012 | China, Dali

Hallo Mensen
Bedankt voor jullie felicitaties allemaal. Ik voelde me echt jarig en dat best lang. Ik kan er niets aan doen, maar in China lopen we een uur of zes voor op Nederland, dus ondanks alle inspanningen waren Tiny en onze reisgenoten jullie voor. Nogmaals niet erg, maar wel erg leuk dat jullie aan me gedacht hebben.
Laurens had speciaal voor mijn verjaardag een extra excursie geregeld en wel naar de dierentuin van Chongquin. Niet alleen zodat we de grootste en snelst groeiende stad van China konden bewonderen, maar vooral de reuzenpanda's die ze in deze lokatie hebben.
De grootste stad in China met 24 miljoen inwoners trekt aan het platteland als een magneet. Veel werk, goedkope arbeidskrachten, veel industrie en vooral nieuwbouw. Ik heb ze uiteraard niet geteld, maar men zegt dat er op dit moment 1000 nieuwe flatgebouwen in aanbouw zijn. Het gaat hard dus. Weinig interessant, behalve als je het van eena afstand bekijkt en dat gaat dan weer niet zo goed met al die smog die er tussen die flats blijft hangen,
Daarna zoals gezegd naar de dierentuin. Letterlijk een tuin met dieren. Die "levende dingen" (vertaling van het chinese woord voor dieren) lijken in hun ouderwets kleine kooien soms een beetje ondergeschikt aan de prachtige parken en waterpartijen. Hoogtepunt in de tuin zijn uiteraard de panda's, maar ook de tai chi-ende mensen zijn bezienswaardig.
Daarna hotpotten. Een bouillonfondue festijn waarin werkelijk alles mogelijk is. Gooi het er maar in het wordt wel gaar en als je je spulletjes niet meer terugvindt,dan komt er een juffrouw wel even helpen met een soort schuimspaan. Water verdampt? dan even bijvullen en wachten tot de handel weer heet genoeg is.
Gelukkig konden we daarna even uitbuiken, want eer zat weer een binnenlandse vlucht aan te komen. Naar Kunming is een vluchtje van ruim een uur, maar bijzonder was wel dat dat vliegveld (op drie na het grootste van China), pas op 28 juni geopend is. We waren dus zowat de eerste gebruikers. Op een paar Chinezen na natuurlijk.
's Avonds mijn verjaardagsfeestje. Gezellig samen gegeten en als toetje taart. In China kan immers alles, dus heeft Laurens even gebeld vanuit Chongquin, naar onze tijdelijke gids in Kunming en die heeft de taart geregeld. Heerlijk. Daarna nog een pilsje (voor de liefhebber: ongeveer een euro per halve liter) en toen naar bed.

Voor mij (Tiny) is weer de volgende dag om te vertellen.
In Kunming hadden we weer eens zachte bedden. Over het algemeen zijn de matrassen hier in China namelijk keihard. Dat kwam goed uit want we gingen 's morgens pas om 9.00 u. weg. Naar het Stenen Woud dit keer; een geweldig natuurfenomeen!
Het weer was bijna Nederlands, tussen 18 en 22 graden en af en toe regen. Maar gelukkig niet toen we in het Stenen Woud waren. Het leek net of daar allemaal geheimzinnige beelhouwwerken stonden maar in werkelijkheid waren het rotsen. Sedimentgesteente dat op de bodem van een zee is ontstaan en later door bewegingen van de aardkorst omhoog gebracht en door erosie zo fantastisch geworden als het nu is. Konden we er maar foto's van laten zien. Die hebben we genoeg maar we zijn al blij als we onze verhalen op de computer krijgen,
We gingen er in de buurt ook in een lokaal tentje eten maar de eenden buiten hingen te roken en we ook gerookte eend geserveerd kregen.We waren laat terus dus 's avonds was er weer eten en een folklorevoorstelling in een plaatselijk theater. Er zitten namelijk in dit zuidwestelijke deel van China een heleboel minderheden. De meerderheid van de Chinezen bestaat uit Han maar er zijn nog 55 andere volken en daar zitten er in dit gebied 25 van. Een moderne choreografe heeft een show samengesteld van hun traditionele dansen, muziek en zang en met medewerking van mensen uit die verschillende minderheden die al verschillende prijzen heeft gewonnen. Ook weer heel mooi dus.
En vandaag zijn we in vijf uur met de bus hier naar Dali gereden. Maar daarover morgen meer want het ziet er naar uit dat we daar dan wel tijd voor hebben.

Wiebe, met kleinkinderen spelen is natuurlijk ook geweldig. Wij missen die ene nu al en nu komt er ook nog eentje bij.

Truus, maak je geen zorgen, we rusten nog wel even uit als we terug zijn en krijgen genoeg te drinken.

Ook van mij bedankt voor alle leuke reacties en felicitaties en hopelijk tot morgen,

• 20 Juli 2012 - 16:27

Wiebe En Beppie:

Van harte gefeliciteerd......en sorry, te laat.

• 20 Juli 2012 - 17:08

Groet Van Uit Z Fr:

Beter laat dan nooit?? Rene van harte gefeliciteerd met je verjaardag!

We hebben met plezier jullue verslag gekezen. Niet makkelijk op de tel met oude ogen. Geweldig wat jullie allemaal mee maken.... Super. Vanuit millau gr et a bientot

• 20 Juli 2012 - 20:19

Emile En Ien:

Jeetje wat maken jullie veel mee.
    Leuk om mee te beleven.
    Enne....Rene, alsnog... .
    Geniet nog van alle moois onderweg.
    Groetjes

• 20 Juli 2012 - 20:45

Annie En Peter:

Hallo Tiny en René,
    René, uiteraard ook van ons van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat we een beetje vervelend vinden is dat je ons niet hebt laten weten, dat je dit jaar je verjaardag op de achttiende wilde vieren.
    Maar goed ...., blijft dat we genieten van jullie reisverslagen! Nog heel veel fijne dagen daar. Oja, blijkbaar transpireren jullie niet meer (zoveel), want het weer wordt hier steeds beter.

• 21 Juli 2012 - 10:20

Truus Van Gestel:

Hallo Tiny en René Jullie reisverslag brengt me nog op ideetjes voor het NB-weekend. Is HOTPOTTEN geen goed idee Tiny voor een eetmoment van het weekend. ook het sportieve element kunnen we terug laten komen nl. een dagdeel TAI-CHI. René ik had gedacht dat jij en Henk dat deel voor jullie rekening zouden nemen? Denk er maar eens over na! hahaha! Verder blijf ik jullie volgen. Geniet ervan.

Groet,
    Truus en Henk oet Blierick