Land van Contrasten - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu Land van Contrasten - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

Land van Contrasten

30 Juli 2012 | China, Peking

Hallo allemaal,
He, he, daar zijn we weer!
Dat in Yangshuo de computer het niet deed. Nou allee, dat was een klein stadje op het platteland. Maar hier in Shanghai, de modernste stad van China kun je in het hotel niet internetten omdat de muis het niet doet en moet je tot de volgende dag wachten.
Maar we gaan gewoon verder. De aalscholvers , waar een paar mensen op gereageerd hebben, komen in Nederland ook voor maar ik vind het geen goed plan om ze ook een touwtjes om hun nek te binden zodat ze de gevangen vis niet door kunnen slikken en hun baas ze die kan ontfutselen. En vooral omdat we het idee hadden dat het voor de toeristen in stand werd gehouden. Maar als ze jouw vissen vangen is zo'n touwtje om een reigernek misschien wel een idee Ien en Emiel.
En Annemie, breng die Chinezen niet op nog meer onsmakelijke ideeen, daar hebben ze er al genoeg van. Maar het eten zijn we nog lang niet moe al hebben we intussen ook wel weer zin in een bruine boterham met kaas.

Zo, nu mag ik weer een dagje schrijven. Meestal duurt het te lang voordat ik mijn verhaal klaar heb ( dat zal en aantal mensen wel bekend voorkomen), maar ik tik ook nog relatief langzaam en dat is in China best gevaarlijk als je een bericht ook nog wil versturen.
Vandaag weer eens niet in de bus. Een boottocht op de Li River,dwars door het Karstgebergte. Grillige rotsformaties, met uiteraad de meest fantsierijke namen. Namen heb ik niet onthouden, maar mooi was het wel. Lunch aan boord, ook aan boord klaargemaakt. Uiteraard zou ik graag de keuken willen zien, maar dat mag niet. Gelukkig varen er zoveel boten op de rivier dat je letterlijk bij de buren in de keuken kunt kijken. Mogelijk een reden dat een aantal mensen niet mee aten die middag.
Helaas begon het halverwege de tocht te regenen, dus na de lunch zijn er maar een beperkt aantal foto's gemaakt.
Bij aankomst Yangshuo stonden onze koffers al in het hotel (die waren wel met de bus gekomen), en wij worstelden ons door de toeristenstroom heen ook hotelwaarts.
Uiteraard weer een prachtig hotel, geen middagprogramma, dus lekker rustig kunnen zitten op het dakterras. Zo rustig dat binnen een uur onze ogen dichtvielen en we van pure ellende maar een uurtje zijn gaan slapen.
Daarna iets te eten zoeken. Tiny had na de lunch vanmiddag ineens zin in pizza, dus even zoeken. Jawel een echt authentiek restaurantje met pizza op de kaart. Helaas, bij bestelling bleek dat niet voorradig te zijn, wij dus weg, maar "no, no, wait a minute". In China kan niemand nee verkopen, dus onze serveerster vertrok met een scootertje en kwam na een 10 minuten met een pizza terug. Versgeperst mangosap erbij, wat wil je nog meer.
's Avonds weer een geweldige show (we komen anders nooit zo vaak in het theater). In de buitenlucht, dus allemaal in de plastic, maar het was weer eens niet nodig. Zo langzamerhand begint iedereen te geloven dat zo gauw we onze koffers open doen, de regen verdwijnt.
Massaal, honderden mensen, een geweldig belichting en een prachtige achtergrond van de karstbergen.
Een staande ovatie zou je verwachten, maar onze Chinese broeders moesten blijkbaar allemaal nog naar de garderobe en vertrokken een tien minuten voor het einde. Waanzin.
Met de bus terug (file uiteraard) en " op tijd" naar bed. Morgen gaan we weer fietsen.

En dat vertel ik dan weer.
Rene zegt wel dat de regen verdwijnt als wij de koffers open doen maar dat klopt toch niet helemaal. Het begon nog goed met die fietstocht. Het was droog en mooi weer toen we vertrokken om tussen de karstheuvels door te fietsen. Er zijn er hier nog meer als in Guilin en daar tussen in liggen akkertjes en rijstvelden zo gauw je buiten de stad komt. We zagen zelfs boeren ploegen met waterbuffels. Maar op een gegeven moment moesten we toch allemaal de regenjasjes aan.Het werd wel weer droog maar toen we bij ons lunchrestaurant onderweg waren begon zo'n echte tropische plensbui met ook een enkele donderslag. Eerst zaten we nog lekker onder de parasols te kijken naar een heleboel bamboevlotjes die daar op de rivier voorbij kwamen. Je kon die daar huren, met een mannetje die je dan vooruit boomde, maar dat hebben wij niet gedaan. Het was al spectalulair genoeg om er naar te kijken want er was een stroomversnellinkje en af en toe ging er een om. Maar toen we later binnen zaten te eten begon het dus te regenen en het hield voorlopig niet op. Iedereen ging dan ook gretig in op het voorstel van Laurens om voor RNB 10,-- onszelf en de fietsen naar Yangshuo te laten terug rijden.
Het was de bedoeling om jullie daarna weer even bij te praten maar toen deed internet het dus niet in het hotel "Because of tje thunderstorm".

Rene mag weer.
Vandaag en weing spectaculair begin. Half zeven op, kwart over zeven koffers in de gang en om acht uur vertrekken. Het wordt routine.
Met de bus naar het vliegveld, slechte weg. Eindelijk eens zitplaatsen naast elkaar, dat blijkt wel lastig als je als groep incheckt, maar op verzoek lukt er blijkbaar van alles.
Een vertraagde vlucht, maar 's avonds toch op tijd in Shanghai. Ben, onze plaatselijke gids was nogal verbaasd dat het in deze tijd van het jaar zo'n mooi weer was, maar nu zei Laurens zelfs al dat dat nog beter zou worden als we eenmaal onze koffers open hadden.
Dineren in een naar vergelijking matig restaurant. Het eerste waar een " geurtje" in ons zaaltje hing en ook het eerste dat echt te krap was. Verhuizen dus. Ook het eten vond ik wat minder, maar wie ben ik. In het donker naar de Bund, ons vergapen aan de sky-line en met de lift naar de 88ste verdieping van de Jinmao toren, vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over Shanghai. Ook hier waren we weer niet alleen, hetgeen zich op de terugweg in de lift enigszins manifesteerde, toen een Chinese vader die met zijn kinderen van de verkeerde kant de lift in wilde sneeken, een onverzettelijke Paul aantrof. Schelden in het Chinees. Heel hard en na een paar momenten was de hele liftinhoud stil. Zelfs de andere Chinezen. Dat had ik nog nooit gehoord.
Aan de ander kant van de Bund ligt dan de "oude stad". Ook van die kant kun je prachtige foto's maken. Ik hoop dat alles gelukt is, dus bereid je maar voor. De Franse concessie viel tegen. Barretjes, en andere uitgaansgelegenheden, maar dat hadden we snel gezien. Nog even auto's kijken. Niet alleen taxi's, maar ook Bentley's, Lamborghini en dat soort merken komt er voorbij en blijft even staan. Imponeren lukt niet meer zo goed. Er zijn er intussen zoveel dat de plaatselijke agenten een Bentley op dezelfde manier wegjaagt als een Polo.

Nou gisteren nog door mij (Tiny)
Vandaag deden we Shanghai by day. We bezochten eerst de Jade Boedhatempel; een tempel met twee boedhabeelden uit Jade vandaar de naam. Wat me daar opviel was dat er midden in de moderne stad zo'n boedhatempel staat en al die moderne jonge mensen die er wierook komen branden en bidden.
We bekeken de Bund bij dag en het was weer warm. Gelukkig waait het langs de rivier een beetje.
Het oude Chinatown hier is helemaal gerenoveerd en heel mooi opgeknapt maar echt? We aten daar ook ergens dus dat zat wel goed.
De grootste winkelstraat hier heet Nanjing Donglu, met allemaal dure merken en ook winkels die je bij ons ook hebt zoals H & M, Zara en zelfs C & A. Dat moesten we natuurlijk ook even zien.
's Avonds was er een Acrobatenshow in het Circustheater van Shanghai. Weer spectaculair natuurlijk want daar kunnen die Chinezen wat van. Het leek op de Chinese Acrobatenshows die bij ons wel eens in de schouwburg komen maar dan in het kwadraat. Op het laatst reden ze bijvoorbeeld met 7 motors in een bol rond.
Vanmorgen hebben we al afscheid genomen van twee mensen van de groep die nog een weekje in Shanghai blijven omdat een van de twee daar een broer heeft wonen. En tegen de avond vliegen we zelf via Hongkong terug naar Nederland. We gaan nog eerst even de stad in om te lunchen en dan de koffers pakken.
Waarschijnlijk is dit dus ons laatste bericht.
Allemaal hartelijk bedankt voor jullie leuke reacties en tot binnenkort

• 30 Juli 2012 - 10:01

Wiebe:

Kunnen jullie geen boekwerk met hoofdstukken uitbrengen en ook nog met zoekfunctie...? Ik heb bijna...BIJNA...bijna... het gevoel dat we er niet meer naar toe hoeven, zo beeldend geschreven. Kompliment en geniet van jullie belevenis. Ik ga gauw verder lezen. Nee, Bep eerst ik.....oké dan, maar wel opschieten..! NU!

• 30 Juli 2012 - 16:52

May En Thea:

Bijna niet te geloven dat het alweer voorbij is. Maar wij denken dat jullie het geweldig hebben gevonden.

• 02 Augustus 2012 - 16:06

2 Augustus Rob En Thea:

Daag Tiny en Rene,

vollegens miech zeet geer al weer toes es iech dit sjreif. Veer zien zjus zellevers trök vaan vekansie en iech höb mèt väöl plezeer alles geleeze. Inderdaad geer zowt 'ne eigen reisgids kinne maake. Iech bin evewijls ouch benuijt naor alle verhaole laif. Veer zien us!!!!!
    Punekes vaan Thea en Rob