We zijn niet overstroomd - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu We zijn niet overstroomd - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

We zijn niet overstroomd

23 Juli 2012 | China, Peking

We zijn bij de begrafenisstoet gebleven, maar dat was nog vroeg. Daarna hebben we natuurlijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even de stad in te lopen. Nu naar de Noordpoort. Lopen gaat met al die souvenierwinkeltjes en kleurrijke mensen wat langzaam, maar het loonde de moeite. Voor 2 yuan kon je ook nog op de poort en slaagden we er in om toch nog een aantal overzichtsfoto's van Dali te maken.
Daarna een gezellige communicatiestoring in het hotel. Bijna elke bestelling ging mis. Kleine flesjes bier in plaats van grote (vooral voor Paul een ramp), water in de vruchtensap, terwijl er "geen water toegevoegd" op de menu kaart staat, koffie die niet te drinken is enzovoorts. Och, het zal allemaal wel goed komen.
Opnieuw op souvenierjacht (niet al te fanatiek, maar Tiny pingelt al behoorlijk) en daarna eten op een terrasje voor een restaurant. Blanken zijn hier nog steeds iets aparts en blanken die met stokjes eten al helemaal. Ze zouden het liefst op tafel kruipen of bij je komen zitten en van alles vragen (wat overigens wel eens gebeurt).

Morgen een lange busreis naar Lijiang, dus op tijd naar bed.

(Tiny)
En helaas regende het voor de verandering nu hier. Tot nu toe hebben we nauwelijks regen gehad. Die valt blijkbaar als wij ergens net geweest zijn. In Beijing zijn er de afgelopen dagen aardige overstromingen door hevige regenval en op nog meer plaatsen waar we geweest zijn. Gisteren regende het de hele dag. We reden 5 uur naar Lijiang dus op zich hadden we er niet zo veel last van, maar je zag natuurlijk niet veel onderweg. Bovendien stopten we in het begin in het dorpje Xizhou voor een lokale markt. Dat werd dus foto's maken van varkenskoppen, kippenvoetjes en slapende en etende marktkooplui van onder de paraplu en met de regenjasjes aan.
Hier in Lijiang regende het nog steeds dus al die mooie patio's van ons prachtige hotel waren ook nat. Maar Lijiang zelf is nog mooier dan Dali. (Staat op de lijst van Unesco werelderfgoed), dus toen we ons we de koffers op de kamers hadden gezet en de kamers bekeken gingen we toch met een paar anderen de stad in. Dit keer eens gemakkelijk omdaty ons hotel net aan de rand van de oude stad ligt. Heel toeristisch maar ook heel mooi met alleen maar oude gebouwen met van die typisch chinese gebogen daken, luiken met houtsnijwerk en verder ook veel hout.
's Avonds gingen we weer met de hele groep eten in een restaurant waar je behalve chinees ook italiaans kon eten. Er waren een aantal leden van de groep die pasta's namen maar Rene en ik hielden het bij chinees dat zijn we nog lang niet moe.

Rene gaat dadelijk weer verder vertellen dus David en Eefje maak je geen zorgen die versnaperingen bij het foto's kijken blijven wel hoor. Maar wat dachten jullie van knapperige kippenvoetjes met de nageltjes er nog aan?
We hebben vanmiddag trouwens voor het eerst iets van zo'n eetstalletje gegeten; in kokend hete olie gewokte stukjes Yakvlees aan een stokje leek ons wel kunnen.
Verder zijn we blij dat jullie nu ook allemaal kunnen genieten van de zon. Echt zonnig met strak blauwe lucht hebben wij hier ook nog niet meegemaakt hoor dat schijnt hier alleen 's winters voor te komen.

Gisteravond zagen we op teletekst (een ipad doet het hier soms ook) dat op veel plaatsen waar we net geweest zijn, wateroverlast is. Misschien heeft Peter toch gelijk als hij denkt dat we het weer beinvloeden, maar zo erg kan het toch niet zijn? In Beijing is de zaak mooi ondergelopen (30.000 mensen geevacueerd, vliegveld bijna helemaal dicht!!). Gelukkig dreigt hier alleen af en toe regen.
Vanmorgen hebben we een nieuw vervoermiddel geprobeerd, de plaatselijke bus (wel een belevenis) naar de Back Dragon Pool. Vandaar kun je op de foto met de Jaden Drakenberg op de achtergrond. Vandaag lekker niet, want het was zwaar bewolkt, maar die slimme Chiezen fotoshoppen die berg er gewoon bij. Even cultuur snuiven in het Naxi museum en even praten met de Dongbashamaan (nou ja praten).
Daarna op de fiets!! door de stad naar Shuhe. Leuke uitdaging hoor, fietsen in China, maar het went snel. Ogen dicht en gaan met die banaan. Meestal gaat het goed. Omdat Edo niet zo goed ter been is, ging die met de taxi, dus we zagen hem mooi terug in Shuhe, lekker aan de koffie.
Daarna met fiets en taxi verder naar Baisha, weer hallo Edo en genieten van een geweldig dorp. Wel met een beetje regen, dus met spekgladde straatjes, maar zeker de moeite waard. Daarna weer op de fiets terug naar Lijiang. We kozen ervoor om gezellig een terrasje te pikken en wel op de eerste verdieping boven de Dong Da Jie. Met live muziek en een "medium" toilet (Yoram kan wel uitleggen wat dat is).
Daarna naar de Sifang Ji en van daaruit omhoog om een overzicht te krijgen over de oude stad. Schitterend.
Doordat er "een paar" souvenierstalletjes zijn onderweg waren we pas tegen half zeven terug in het hotel.
Vanavond nog even de stad in en daarna nog een kleinigheid eten. Morgen wordt een reisdag met vlucht en overstap. Waarschijnlijk weinig interessant dus, maar je weet maar nooit in China.
Sorry Wiebe, het is weer een lang verhaal, maar je kunt ze bewaren en nog eens lezen als je tijd hebt.

Tot gauw.

• 23 Juli 2012 - 16:05

Wiebe:

Oude chinese wijsheid:"Wie goed kan zwemmen heeft niet veel water nodig".

• 23 Juli 2012 - 16:47

Emile En Ien:

Wat beleven jullie veel. Als je terug bent, ben je toe aan vakantie.
    Wel leuk om te kezen!!

• 23 Juli 2012 - 20:15

David En Eefje:

Ik hoop dat ons appartement groot genoeg is voor al die souvenirs zeg! Voor ons zit het er alweer bijna op helaas. Geniet er nog van!!

• 23 Juli 2012 - 21:05

Ellie:

Ik ben blij om te horen dat jullie geen last hebben van de vele regen.
    Bij ons schijnt nu ook eindelijk de zon.
    Geniet van al jullie belevenissen en groetjes van de ruiverse bubs

• 23 Juli 2012 - 21:12

Henk Van Gestel:

Alweer een boeiend verhaal.
    Fijn dat jullie niet weggeregend zijn.
    Hoe zit het eigenlijk met het geld van ons nachtbrakersweekend?
    Is het al bijna op?
    Zouden de Nachtbrakers doorhebben waarom ze dit jaar zoveel moeten betalen?
    Geniet nog maar lekker van jullie droomreis.
    Nog ongeveer een weekje en dan horen we jullie kleurrijke verhalen live.

Groetjes Truus en Henk van Gestel

• 23 Juli 2012 - 23:13

Mia En Klaus:

Goed te horen dat jullie geen last hebben van het noodweer , verheug me al op de verhalen en foto sVoor morgen een goeie vlucht groetjes uit helden.

• 26 Juli 2012 - 10:59

May En Thea:

wij vinden die lange verslagen prachtig hoor. het frappante was wel, dat op het moment wij van jullie vernamen hoe droog het was, hier de eerste beelden van de overstromingen binnen kwamen. maar ondertussen weten jullie hier ook alles van. May dacht ook, dat jullie het misschien afriepen, als jullie de stad of streek verlieten, maar dat gaat mij ook te ver!!!!!!!!!!Voor de rest weer veel mooie dingen en steden gezien en lekker gegeten, dat is hoofdzaak.
    groetjes.