1,3 miljard Chinezen - Reisverslag uit Kunming, China van rentopreis - WaarBenJij.nu 1,3 miljard Chinezen - Reisverslag uit Kunming, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

1,3 miljard Chinezen

Door: Tiny en Rene

18 Juli 2012 | China, Kunming

Soms hebben we het idee dat we die allemaal tegenkomen!
We hebben dus de afgelopen dagen een cruise gehad en daar zaten er een heleboel aan boord.
Maar eerst gingen we zaterdag die Ming graven nog bekijken. Dat was een soort terracotta leger in het klein maar dan met ook dieren, Enuchen vrouwen en gebruiksvoorwerpen. Deze keizer was wat economischer en maakte de figuren op 1/3 van ware grootte.
En daarna werden we weer vervoerd! Dat is prima geregeld. We zetten 's morgens onze koffers op de gang en 's avonds vinden we ze terug in het volgende hotel. Zaterdag gingen we vliegen. Met een binnenlandse vlucht van Xi'an naar Wuhan. Maar op diezelfde dag gingen we ook nog met de bus en de cablecar naar de boot. Verder hebben we de riksja al gehad en twee soorten treinen en nu komt daar nog de boot bij en verderop nog kleine bootjes.
Ons schip, de Victoria II lag achter de Drie Klovendam in de Yantse. Eigenlijk was het de bedoeling dat we voor de dam zouden beginnen en door de sluizen zouden gaan maar omdat het de laatste weken veel geregend heeft was het water in de Yantse daar te hoog voor. We gingen wel kijken naar de dam maar dat was de volgende dag, na het ontbijt, met al die Chinezen, en dat wil Rene graag vertellen.

Lekker geslapen op die boot, ook al hadden we al de hele dag gezeten. Laurens had ons geattendeerd op meneer Leo, de bootgids. De radio kun je uitzetten, maar meneer Leo niet. En dat klopte ook. Met een relatief luidruchtig "Goodmorning lady's and gentlemen" mochten we aan de dag beginnen. Op tijd ontbijten zat er echter niet in. Er zaten immers ook Chinezen op de boot en dat betekent dat alles wat met eten te maken heeft zorgvuldig afgeschermd wordt door Chinese lichamen. Iedereeen dringt voor, iedereen wil de eerste zijn, veel opscheppen en op de een of andere manier vinden ze dat volstrekt normaal. Als je brutaal genoeg bent om dat spel mee te spelen mag dat, maar we hadden al snel in de gaten als je tien minuten geduld had dat dan de storm voorbij was en dat we dan rustig zelf gebruik konden maken van het inmiddels bijgevulde buffet.
Toch op tijd voor de excursie naar de Drie Kloven Dam. Een enorm stuwmeer dat 2% van de totale electriciteitsbehoefte van China dekt, tenminste de turbines die in dat ding zijn ingebouwd. Ruim honderd meter hoogte verschil, Ruim twee kilometer lang en 180 meter hoog. Indrukwekkend, maar helaas was het zicht erg beperkt.
Wel jammer dat er wat stukjes land onder water gelopen zijn, waardoor in een keer 1.300.000 Chinezen moesten verhuizen. Aan de andere kant zijn er door de water regulatie nu minder overstromingen en kan er meer worden geproduceerd.

,s Middags de welkomstreceptie van de kapitein. Toespraakje van de kapitein zelf, (uiteraard vertaald door meneer Leo), glaasje champagne en er was een echt hapjesbuffet. Omdat er ook Chinezen waren, was er na opening van het bufffet nog ongeveer twee minuten iets eetbaars, daarna alleen lege bordjes. Het leek wel een sprikhanenplaag. Toch slaagden een aantal dames van onze groep er in om toch nog iets eetbaars te bemachtigen. Voor een deel door een klein dik Chineesje dat er met 20 sate stokjes vandoor wilde, ongeveer de helft van zijn buit te ontfutselen.
Daarna gezellig even een drankje met zijn allen en zonder Chinezen, want na de receptie moest je voor een pilsje betalen.

Zo, nu ga ik (Tiny) maar weer verder maar of het lukt om vandaag alles te vertellen weet ik niet want het wordt al laat.
Tijdens de cruise hebben we uiteraard ook gevaren. We zouden eigenlijk van Yichang naar Chongquing varen maar we begonnen dus achter de dam. In dat stuk zitten een aantal mooie kloven in de Yangtse en behalve dat we daar door voeren gingen we iedere dag wel een excursie maken. Je kon er meestal zelfs twee doen maar we wilden ook wat uitrusten.
De eerste dag hadden we dus de excursie naar de dam. De tweede dag gingen we met een kleinere boot en het laatste stuk met roeiboten naar een zijrivier van de Yangtse. Vooral die roeibootjes was leuk. Ze werden geroeid door mannen van een daar levende minderheid. Voordat de dam er was moesten die soms boten trekken omdat het water te ondiep was en nu hadden ze werk gevonden in de toeristenindustrie.

Gisteren zijn we op excursie naar het geestenstadje Fengdu geweest. Dit stadje lag nu helemaal onderwater en op een oever van de rivier was een hele nieuwe stad uit de grond gestampt zoals op meer plaatsen hier. Er waren bij dat stadje belangrijke tempels waarin goden, geesten en demonen huisden De overledenen moesten daar voor de God van de onderwereld verschijnen voor een soort laatste oordeel. Het was er heel mooi en kleurrijk en we kregen er van de plaatselijke gids, alle verhalen bij.

Maar daarover later meer want nu wordt het tijd dat we naar bed gaan . We moeten morgen weer vroeg op.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties.

Ni hao

• 18 Juli 2012 - 15:46

Ivette En Edwin:

Leuke verhalen! Geniet nog van jullie reis : ) groetjes

• 18 Juli 2012 - 16:10

Wiebe:

Wat doen jullie netjes welopgevoed.....om de beurt. Keurig.
    Ik roep het de hele dag...tegen de kleinkinderen. Logeren, ook leuk. Gelukkig geen 1.3 miljard kleinkinderen. Geniet lekker verder, we genieten met jullie mee maar ook van de kleinies.

• 18 Juli 2012 - 16:18

May Enthea:

ja, die chinezen. je denkt dat het aardige mensen zijn, maar schijnbaar hebben ze ook nog een andere kant. echt geweldig wat jullie allemaal meemaken en zien. alleen het weer kon misschien iets beter? nou ja, ook dat komt wel weer.....groetjes.

• 18 Juli 2012 - 17:14

Ellie Piet Rick Gijs:

Allereerst Rene van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag vandaag.
    Ongelofelijk wat die kleine chineesjes een hoop kunnen eten.

• 18 Juli 2012 - 18:29

Mia En Klaus:

Hallo tiny en Rene vanharte gefeliciteerd met je verjaardag Rene. Wat een spannende belefenissen, dat poortje vorige keer vond ik echt geweldig. Geniet maar van jullie chinareis groetjes

• 18 Juli 2012 - 18:53

Emile En Ien:

Wat een mooie verhalen. Vechten om aan je eten te komen. Heerlijk, tip gebruik de bekende stokjes eens.
    Veel plezier verder en we lezen de verhalen gaarne!
    Alaaf(ni hao)

• 18 Juli 2012 - 19:48

Yvonne, Bart & Anouk:

Rene, nog laat op de avond, maar alsnog van harte gefeliciteerd

Groetjes Yvonne en kids

• 18 Juli 2012 - 21:33

Truus Van Gestel:

Dag Tiny en René. Als ik dit allemaal lees , word ik al best moe!!! Nemen jullie ook een beetje tijd voor jezelf? Ook wat rust nemen op tijd. Is ook belangrijk. Maar zo te lezen genieten jullie enorm. Houden zo!!! Verder alle goeds!! Veel knoevels oet Blierick van Truus en Henk

• 18 Juli 2012 - 21:41

Truus Van Gestel:

Hallo René. Ik lees dat jij jarig bent. Ook van ons natuurlijk GEFELICITEERD!!!! Drink er maar eentje op rekening van de Nachtbrakers (. Wij zitten toch in de organisatie. Er is al genoeg in kas!! Hahaha) groet oet Blierick van Truus en Henk.

• 19 Juli 2012 - 19:45

Marlies En Cor:

Hoi René en Tiny.
    Geweldige verhalen en mooie belevenissen. Geniet er van. Ook nog proficiat René en nog vele jaren.
    We wensen jullie nog mooie dagen toe.

• 19 Juli 2012 - 21:27

Bert Loes Floor Max:

René nog van harte en geniet nog samen van de rest van de reis(t)
    Groetjes uit Reuver