Een ander China (vervolg) - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu Een ander China (vervolg) - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

Een ander China (vervolg)

Door: Tiny en Rene

21 Juli 2012 | China, Peking

Ni hao,

Hier in Dali gaat het allemaal wat relaxter dus we hebben nu zelfs overdag tijd om te internetten.

We hebben hier een prachtig hotel met een heel stel courtyards waar om heen de kamers liggen en de restaurants en de receptie. Er is heel veel groen op die binnenplaatsjes en water met waterlelies en goudvissen. De kamers zijn vrij authentiek ingericht en ook het oude stadje, waar ons hotel middenin ligt, is nog tamelijk authentiek. Vandaar dus dat andere China. Wel zitten in veel van de oude huisjes winkeltjes en restaurants en is het hier vrij toeristisch maar dat is ook wel weer eens leuk voor de verandering. Omdat we hier midden in de stad zitten en het makkelijk te belopen is gingen we dan ook meteen toen we aangekomen waren te voet naar een restaurantje om met z'n allen te eten. Daarna was er nog een excursie naar de Drie Pagodes voor wie dat wou en we waren blij dat we mee gegaan waren. Behalve de Drie Pagodes lag er nog een heel Boedhistisch kloostercomplex met een heleboel tempels en kloostergebouwen. De tempels op zich zijn al prachtig met bonte kleuren en (houten) beeldhouwwerk aan de daken maar hier waren ook nog een heleboel beelden. Meestal zijn er in de tempels wel een stel maar hier waren twee tempels die helemaal vol stonden met in totaal wel vijfhonderd beelden van volgelingen van Boedha. Het lag heel mooi tegen de voet van een berg, we zitten hier tenslotte aan de voet van de Himalaya.
Rond half zes waren we hiervan terug en toen zijn we met z'n tweeen nog een paar uurtjes door de stad gelopen. Winkeltjes gekeken en mensen en oude gebouwen. De grootste minderheid in hier de Bai en je ziet heel veel mensen in hun klederdracht en ook wel van andere minderheden.
Toen het te donker was om foto's te maken zijn we gaan eten op het terrasje van een restaurantje (er zijn hier terrasjes familie Storcken!) en nu waren we zelf de bezienswaardigheid! Verschillende mensen maakten foto's van die gekke buitenlanders die daar met stokjes zaten te eten want dat kunnen we intussen natuurlijk uit de kunst. Er waren zelfs een paar jonge meisjes die vroegen of ze met ons op de foto mochten en om de beurt kwamen ze erbij zitten en dan maakte de ander een foto met haar mobiele telefoon.

Vandaag zijn we naar een vissersdorpje aan de overkant van het meer geweest maar dat mag Rene weer vertellen.

Voordat we onze reis boekten hadden we begrepen dat het in juli erg regelmatig zou moeten regenen. Volgens sommige verslagen zelfs zes van de tien dagen. Misschien klopt dat wel, maar waarschijnlijk is dat deze keer gereserverd voor 's nachts. Ook vandaag weer droog en zonnig. Niet stralend helder, maar opnieuw prachtig weer voor foto's. (zelfs Laurens, die hier toch al een paar jaar woont, snapt het niet)
Ons ontbijt was voor het eerst niet in buffetvorm en gaf dus bij het volledige personeel reden tot paniek. Ze willen het ontzettend graag goed doen, maar verstaan de helft niet en vergeten daardoor van alles. Als je dan zeker weet, dat er iets vergeten is en opnieuw besteld, komt het toch nog,(soms ook niet). Het duurt allemaal wat langer, maar ja, soms moet je ook doen alsof je vakantie hebt en niet "alleen maar" op reis bent.
Vandaag een boottochtje over het Erhai meer. Zoals al gezegd lekker ontspannen in het zonnetje en daarna even uitstappen bij een authentiek vissersdorpje. Vrouwen nog vaak in klederdracht, mannen in het koffiehuis en aan het mahjong spel, schattige kindjes en een tempeltje. Daarna slenteren over de markt. Helaas was het nog te vroeg voor de lunch, maar het zag er verlokkelijk uit en rook ook zo. Vis, vis, nog meer vis en garnalen en heel veel verse groenten.
Blijkbaar is het Erhai meer schoon genoeg om in te zwemmen, tenminste voor de locals. Wij wagen ons er toch maar niet aan.

Voor het eerst deze vakantie/reis zijn we nu bij met onze verslagen. We gaan nog even het dorp in, op het moment komt er net vuurwerk langs. Geen idee waarom, maar we laten het jullie nog weten. Niet meer vanavond denk ik, maar jullie horen nog van ons.

ps. Vuurwerk, muziek en allerlei kleurrijks blijkt een begrafenisstoet te zijn.

• 21 Juli 2012 - 06:45

Wiebe:

Willen jullie er wel rekening meehouden dat het weekend hier net begonnen is.....ik hoef niet meer zovaak naar de bieb. Jullie schrijven wel een mooi boek! En van je genieten maar. Groet uit een zonnig Limburg.
    Beppie en Wiebe

• 21 Juli 2012 - 07:00

Marlies En Cor:

De verslagen blijven heel leuk om te lezen. Jullie zien heel veel op korte termijn en doen heel veel indrukken op. Goed om dan even wat rustiger aan te doen. Op naar het volgend verslag.
    Ps. Misschien vandaag de eerste zonnestralen in Geleen en omgeving.

• 21 Juli 2012 - 07:31

Ien En Emile:

Wat genieten jullie en wat houden jullie ons goed op de hoogte. Vuurwerk op een begrafenis, het opent mogelijkheden.
    En ja zoals Wiebe en Beppie al schreef: het is zonnig hier. En dat is ons nieuws

• 21 Juli 2012 - 10:37

Truus Van Gestel:

Hallo Tiny en René Het doet me goed te horen dat jullie het nu een beetje rustig aan kunnen doen.Even uitblazen en alle reisverslagen bijwerken zodat het thuisfront weer van al jullie belevenissen op de hoogte is.Even bevestigen zoals Wiebe en Beppie, Ien en Emile jullie al hebben laten weten dat ook hier in Limburg het zonnetje schijnt. Zelfs in Blerick schijnt de zon. Hopelijk blijft dit nog even duren zodat we ook hier een echt vakantiegevoel krijgen.
    Ons nieuws is: " We gaan voorzichtig onze caravan van stal halen om ergens in Z- Limburg te gaan genieten van de zon en omgeving!"I-Pad mee om jullie verslagen te kunnen volgen.
    Groet,
    Truus en Henk oet Blierick

• 22 Juli 2012 - 10:23

May En Thea:

wat hebben jullie weer indrukwekkende dingen gezien, echt geweldig. en met stokjes eten, ja, daar hebben jullie thuis al vaak mee geoefent. en het eten rené, we kunnen ons voorstellen dat je er helmaal weg van bent.
    groetjes.

• 22 Juli 2012 - 17:00

David En Eefje:

Leuk om te kunnen blijven volgen wat jullie allemaal beleven, maar we breken toch zeker niet met de traditie om het onder genot van versnaperingen en vele foto's het allemaal live te horen?? Vergeet niet te genieten van het beetje vakantie tijdens de reis! Groetjes!!

• 22 Juli 2012 - 20:34

Annemie:

Heerlijk, jullie verhalen. Jullie weten hoe vaak bij ons de computer aangaat, maar voor jullie verslagen start ik op. Ben een beetje verbrand, het weekend zit er weer op.
    Het blijft ook hier vakantie met jullie nieuws.
    Groet, C&A