Overal heuvels - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu Overal heuvels - Reisverslag uit Peking, China van rentopreis - WaarBenJij.nu

Overal heuvels

25 Juli 2012 | China, Peking

Hallo allemaal,

Leuk dat jullie zo mee leven! Maar Mia we komen nog niet morgen terug hoor, dat wordt volgende week. En Wiebe we hebben de rivier hier voor de deur maar onze reisleider zegt: "Je kunt hier wel gaan zwemmen maar dan heb je morgen jeuk!" Zullen we dus maar niet doen, al is er wel meer dan een beetje water in. Henk.....Je zou het toch niet verraden van dat geld! Er lezen nog meer nachtbrakers mee hoor!

Maar ik laat eerst Rene nog een stukje schrijven dan vertel ik jullie straks over vandaag.

Gisteren eindelijk weer eens een uitslaapdag, ware het niet dat we Lijiang alleen in grote drukte hadden gezien. Om de authentieke huizen in volle glorie en zonder al te veel toeristen te kunnen bewonderen moesten we volgens Laurens vroeg opstaan, dus.....
Het leverde echt mooie plaatjes op, zeker omdat we niet alleen in de hoofdstraat bleven, maar er in slaagden om een beetje te verdwalen. De weg vragen in China is heel gemakkelijk overigens. Elk hotel heeft een kaartje met de naam en het adres van het hotel erop. Je laat dat aan een Chinees zien die kan lezen (de meesten kunnen dat wel) en iedereen wil je dan wel de weg wijzen of een stukje met je mee lopen. Druk kwetteren en wijzen, maar daarmee kom je er wel.
Daarna verder naar Guilin. Met de bus naar het vliegveld, vliegen naar Chongquin, koffers ophalen, uitchecken, weer inchecken naar Guilin en wachten. Voor het eerst een vlucht met vertraging. Niet alleen vanwege het feit dat Beijing nog een beetje een rommeltje is met betrekking tot vluchten, maar er blijkt ook nog een orkaan in Hong Kong geweest te zijn (waar we overigens ook alleen op internet iets van hebben gemerkt). Tegen half acht dan toch in ons hotel en dan een restaurantje zoeken in een stad waar je nog nooit geweest bent. Spannend. We hebben alweer niet voor mc Donalds gekozen maar zijn bij UPC gaan eten. We hadden het domme idee dat, omdat Guilin voor 60% zijn inkomsten haalt uit de toeristenindustrie, er wel iemand Engels zou spreken, maar die persoon hebben we in ieder geval in het restaurant niet gevonden. Voor het personeel dus spannend wie er moest komen bedienen, voor ons spannend wat we zouden krijgen van onze bestelling, maar van beide kanten is het weer goed gekomen.

Nu ik (Tiny) weer over vandaag dus. Eigenlijk zouden we naar de rijstterrassen in de bergen gaan maar omdat het ook hier de laatste dagen overvloedig heeft geregend was dat te riskant. Er waren wat aardverschuivinkjes geweest die hinder opleverden op de weg en de paadjes die we moesten lopen door de rijstvelden waren te glibberig volgens onze plaatselijke gids. Wij hebben weer niet veel last van de regen gehad! We beginnen langzamerhand te geloven dat de regen overal waar wij komen ophoudt. Het regent nog wel af en toe maar meestal maar een beetje of als wij net in de bus of binnen zitten.
We zijn nog naar een theeplantage geweest en die lag niet in de bergen, zoals we van Sri Lanka kende maar tussen de heuvels. Er zijn hier in Guilin een heleboel karstheuvels, met van die ronde afgesleten toppen en die liggen echt tot in de stad. Heel apart is dat! Net als die theeceremonie, op de theeplantage, waarbij je moest bedanken voor het inschenken van de thee door met je vingers 3 keer op tafel te tikken. Deed je dat met een vinger dan was je single. Deed je het met twee vingers dan was je getrouwd. Met drie vingers was je "married but availlable" volgens onze plaatselijke gidse. En tikte je met een vuist dan wilde je je burgelijke staat geheim houden. Dat gaf natuurlijk hilariteit!
Veel van de karstheuvels zijn hol en er zijn dus hier ook overal grotten en we bekeken een ervan, de Rietfluitergrot . Hij leek op de druipsteengrotten die we in Frankrijk ook vaak gezien hebben maar de Chinezen vinden het mooi om ze in allerlei kleuren uit te lichten. De gidsen met hun microfoontjes kwamen dan met een groep Chinezen aanlopen, drukten op een knopje voor het licht en begonnen te kwekken, zoals een van onze groepsleden het noemt. Ze zagen wel in elke rare vorm een dier of een ding of zoiets dus fantasie genoeg.
Natuurlijk moest er ook weer geluncht worden en het was weer overheerlijk. Hoewel er ook twee borden met pizzastukken op ons draaiplateau voor de hele groep verschenen kwamen Rene en ik daar nog niet aan toe. Er waren genoeg andere lekkere gerechten.
Na de lunch gingen we nog naar de top van een van de heuvels de Fubo Hill waar je een prachtig uitzicht over Guilin had en goed kon zien dat er twee rivieren door de stad stromen en heel veel van de heuvels erin en er om heen.
Het is hier nu kwart over vier (bij jullie kwart over tien 's morgens) en we hoeven pas om half zeven weer te verzamelen om te gaan eten.
Vanavond gaan we kijken hoe ze hier vissen met aalscholvers en een bustour "Guilin by night" doen maar daarover later meer.
We lezen dat het in Nederland nu al weer te heet is met 29 graden. Niet zeuren; hier is het van 25 tot 32 graden en vochtig! Geniet er maar van dat doen wij ook.

• 25 Juli 2012 - 14:09

Ien:

Zo, jullie zijn momenteel met de stokjes bezig, terwijl ik net mijn bammetjes achter m'n kiezen heb weggemoffeld.
    Zeg dat vissen met aalscholvers kan je hier vast ook met reigers hoor.
    Ik geniet wel van het weer nu. Als je de ramen gaat wassen, heb je het heerlijk koel, zo af en toe eens spetteren.
    Ben weer benieuwd naar jullie volgend bericht.
    Toedeledokie Ien ( en Emile natuurlijk)

• 25 Juli 2012 - 16:36

KlLAUS EN MIA:

Spannende reisverslagen, dat vissen is wel iets voor Max.Ik wist wel dat jullie 1 augustus terugkomen,lees vol spanning verder jullie avonturen.

• 25 Juli 2012 - 18:45

Emile En Ien:

Overal waar jullie komen stopt het met regenen, lezen wij. Daar moet wel iets mogelijk zijn voor ons bekende weekend dus organisatie inschakelen die twee... Jeetje jullie zitten zelf in de organisatie! Dus dan komt het helemaal goed. Geniet van het weer en elkaar dan doen wij dat ook.

• 25 Juli 2012 - 22:19

Truus En Henk:

Hallo Tiny en René. Weer heel wat gezien. Goed dat je er iedere dag een verslag van typt. Zo kun je goed onthouden wat je waar en wanneer hebt gezien. Ik zou de draad kwijtraken van alle bezienswaardigheden. Tiny jij legt alles natuurlijk vast dan krijgen we t.z.t. Wel een voorstelling. Wat het weer betreft hier in Z-Limburg SUPER voor Nederlandse begrippen. Weej hebbe niks te nölen!!!!! Emile en Ien voor wat het NB Weekendweerbericht betreft dat komt goed. Daar zorgen die twee wel voor hahaha! Vanaf camping Riva-Recreatie in St. Geertruid (What's in the name ? )wensen wij jullie wederom nog fijne dagen. Groet, Truus en Henk. ( P.S. Henk heeft niet in een rivier gezwommen maar hier in het peuterbadje gedobberd ! Hahaha)

• 25 Juli 2012 - 22:32

Truus Van Gestel:

Hallo Ien. Ik lees dat je het heerlijk vindt ramen te wassen met dit weer! Je bent van harte uitgenodigd in Blerick. Daar kunnen een paar ramen nog wel een wasbeurt gebruiken. Je mag naar hartelust spetteren met water! Groet Truus oet Blierick!

• 26 Juli 2012 - 11:07

David En Eefje:

Hallo ouders,

Wij zijn inmiddels alweer thuis. Snel terug naar Nederland gegaan om te kijken hoe goed weer er hier ook alweer uit ziet. Bruine boterham met Hollandse kaas smaakte weer goed, wij waren het stokbrood wel alweer beu!

• 29 Juli 2012 - 15:27

Annemie:

Ik begin me toch of te vragen hoe je uit je neus eet? Is dat met 1 stokje, of is dat onbeleefd; met 2 lijkt me net zoiets als met mes en vork. Misschien in China toch ook nog handwerk?
    Ik heb trouwens m'n vast contract binnen. Joehoeoeoeoeoe!!!!!
    We laten ons weer verrassen met jullie ongetwijfeld spannend en gezellig bericht.
    Ook wij willen natuurlijk de hele rimbim in live-versie. Wellicht een filmzaaltje huren/feestje bouwen?
    Geniet verder.
    Groetjes, C&A.